4. najčastejšie triky obchodníkov s ktorými sa stretávame denne

4. najčastejšie triky obchodníkov s ktorými sa stretávame denne

Nákup nového oblečenia, elektroniky alebo obyčajná návšteva reštaurácie. To všetko sú miesta, kde sa denne stretávame s rôznymi druhmi obchodníkov. Niektorí o tom ani nevedia, no niektorí sú majstri svojho remesla a majú v zásobe slušnú zbierku techník na zvýšenie predaja.

1. Lichôtky

Nikto vám nepochváli nové šaty alebo vašu postavu tak, ako predavač v obchode s módou. Vačšina ľudí si síce uvedomuje, že lichôtky nemusia byť úprimné, no podľa nákupných štatistík však ajtak pomáhajú a niektorí zákazníci si ich minimálne radi vypočujú.  Teri Gault nákupný expert z thegrocerygame.com upozornil na zaujímavú skúsenosť. Vo veľa prípadoch zákazník, po vypočutí lichôtky, ktorú už predtým počul od iného predajcu, dostane averziu a už nemá záujem o ďalšie nakupovanie.

2.Umelo vytvorený tlak

Časový stres vo vás vyvoláva pocit, že si musíte vec kúpiť rýchlo, aby ste nezmeškali svoju šancu. Keď máte na nákup len pár hodín alebo vám v obchode ukážu “posledný kus” pri odmietnutí sa vám väčšinou v hlave vynorí otázka “Nebudem svoje rozhodnutie ľutovať, keď už bude neskoro?”

Dobrým príkladom je spoločnosť Apple. V priebehu roka mávajú školské kampane, počas ktorých si môžu študenti kúpiť produkty Apple so zľavou až 100€. Každá kampaň samozrejme upozorňuje, že bude trvať len istý čas. Neupozorňuje však na to, že hneď ako sa skončí, ju nahradí takmer identická kampaň s rovnakou 100 eurovou zľavou. Akcia prakticky trvá celý rok, no ako nový zákazník máte zakaždým pocit, že sa niekam musíte ponáhľať.

3.Pocit zaviazanosti

Niekedy dostanete viac ochoty, ako ste očakávali. Predavač vyčerpávajúco prehľadá celý obchod, aby našiel niečo, čo sa len trochu podobá vášmu opisu. V niektorých stánkoch môžete ochutnať všetko, na čo sa pozriete, samozrejme zadarmo. Vyvolá to zdanie, že obchodník pre vás urobil niečo naviac a mali by ste mu to vrátiť.

4.Nutné doplnky

V obchodoch s nábytkom, napríklad v IKEA, sa vám dosť často stane, že uvidíte posteľ alebo iný kus dominantného nábytku obkolesený rôznymi doplnkami. Z pohľadu obchodu je to samozrejmá vec. Takto si vie spomínanú posteľ nakupujúci predstaviť v reálnom prostredí kde sa používa. Počas nákupu ale zistíte, že posteľ je vlastne len niekoľko dosiek z drevotriesky. A aby ste ju vôbec mohli poskladať potrebujete si kúpiť niekoľko ďalších doplnkov – od výstužných dosiek až po matrace a periny. Je takmer verejným tajomstvom, že na doplnky býva niekoľkonásobne vyššia marža ako na hlavné komponenty.

Ale nie vždy je to len o snahe zarobiť čo najviac. Veľa krát vám človek v obchode pomôže, pretože naozaj chce pomôcť alebo pochváli účes, lebo sa mu skutočne páči. Vždy poteší, keď stretnete obchodníka, ktorý naozaj verí tomu, čo predáva a ide mu v prvom rade o zákazníkovu spokojnosť.